Midsommarafton

Det nalkas midsommarafton och ikväll ska vi har mysigt besök, för att imorgon åka till ön på middag och mys. Vi bjuder på potatis, sötpotatis och morötter i ugn, med lite rödlök på. Sallad - isbergssallad, gurka, paprika, majs, oliver och tomater. Honungsmarinerad kyckling som ska grillas. Några öl och lite vin, eventuellt en fördrink (mojito). Till dessert bjuder vi på skivade jordgubbar, marängrädde och krossad daim - en liten konjak på maten blir perfekt, sen sover vi fin, fint :-)

Min ledig dag har varit underbar, massa mys med barnen, förbereda mat och en långpromenad med kidzen innan vi njuter av god mat.

För att fortsätta den bra trenden med viktminskning väljer jag hela tiden nyttigare alternativ. Sötpotatis har ett lite bättre näringsinnehåll och kycklingfile mindre med fett. Att dessutom fylla tallriken med grönsaker gör absolut inte saken bättre.

Till desser är det givet att anvnda sig av säsongens fina bär, nyttigt, järnrika, färglada och väldigt mumsigt. Proteinrikt med lite maränger i grädden samt toppa med söt, krispig choklad. MUMS! och alla smaker har fått sitt till en underbar ledig kväll som denna.

Nu återgår jag till middagsfixandet. En liten sås har efterfrågats, så jag får googlar lite för föslag. Ha en underbar midsommar, njut av det fina i livet - vänner, mat, dryck!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0